Bakgrund och varför Facebook lämnar Europa
Meta som äger varumärkena Facebook & Instagram tjänar majoriteten av sina pengar genom annonsering på sina plattformar. För att kunna leverera så bra annonsplats för företag som möjligt så krävs det mycket information om sina medlemmars beteenden.
Under flera års tid har det varit en stor debatt kring Metas (Facebook) spårningsalgoritmer och hur mycket kundinformation som skickas från deras kontor i Irland över atlanten till huvudkontoret i Kalifornien, USA.
Sommaren 2022 kom dataskyddsmyndigheten i Irland med ett förslag om att stoppa all data som skickas från Europa till USA på Facebooks plattformar. Detta är ett förslag som skulle betyda att hela Metas annonsverktyg skulle i princip förstöras för den europeiska marknaden då de inte längre kan erbjuda den kvalitet av annonsinriktning som de tidigare haft.
Som motförslag på detta sa Meta att dom skulle lämna den europeiska marknaden om detta förslag går igenom eftersom det är enda sättet dom tjänar pengar på.
Tänk dig en värld utan Facebook & Instagram! Hur skulle det se ut?
I detta blogginlägg går vi igenom vad nackdelarna är för dig som företagare och hur du kan skydda ditt företag.
Problemen med att Meta lämnar Europa
Om tjänsterna Facebook & Instagram lämnar Europa så kan det innebära dyra kostnader för ditt företag.
Många företag speciellt småföretag ser inte hemsidor som en nödvändig kostnad för sitt företag och väljer istället att styra sitt företag genom sociala medier som Facebook & Instagram.
Skulle Meta bestämma sig för att lämna Europa och ta med sig sina populära appar så betyder även det att ditt varumärke kommer helt försvinna från webben, om du endast använder sociala medier.
Detta betyder även att företag i Europa inte kommer att kunna marknadsföra sig på Facebook eller Instagram genom Facebook Ads vilket för många företag kan vara en stor marknadsföringsplats.
Du som företag kan ju vid detta lag byta från Facebook/Instagram till någon annan social media som tiktok eller linkedin och fortsätta där. Det negativa med detta är att du börjar om från noll plus att även dessa appar inom tid kan dö ut eller på samma sett som Meta dra sig ur den europeiska marknaden på grund av dataskyddslagar.
Hur du räddar ditt företag
Bredda ut dina sociala medier
Den bästa, billigaste och enklaste lösningen är att bredda ut dina sociala medier till andra plattformar. Så iställer för att endast använda Facebook eller Instagram så lägger du även kontinuerligt upp på medier som Linkedin, Twitter, Tiktok & Pinterest.
Nackdelarna med detta är som sagt innan att även dessa plattformar kan lämna Europa om de inte gillar dataskyddslagarna som är relativt starka här jämfört med andra världsdelar.
Införskaffa hemsida
Den absoluta bästa lösningen på problemet är att införskaffa en hemsida. De problem som småföretag ser med hemsidor är dyra kostnader, problem och svårigheten med att skapa dom själv.
Oftast är hemsidor inte alls så dyra som man tror och i längden tjänar du pengar på din hemsida genom gratis marknadsföring, ökad trovärdighet och bättre rank på Google.
Med en hemsida kan du även känna dig trygg med att den alltid finns kvar oavsett om företag lämnar marknader. Du kan även själv bestämma vad som ska sägas om ditt företag och vilken upplevelse du vill att besökare ska få på din hemsida, alltså en gratis dygnet runt säljare.
Vi hjälper dig rädda ditt företag
Är du intresserad av faktiskt på riktigt rädda ditt företag med en hemsida så kan vi självklart hjälpa dig ta fram en mobilanpassad hemsida som passar ditt varumärke och dina mål.